مدیر امور اداری کیست؟ مدیر امور اداری برنامه ریزی، هدایت و هماهنگی خدمات اداری و پشتیبانی سازمان را برعهده دارد. در یک سازمان کوچک او ممکن است مسئول همه وظایف بخش امور اداری باشد. ولی در سازمان های بزرگ، مدیر امور اداری مسئول مدیریت و نظارت بر کارکنان بخش امور اداری است.
مدیر امور اداری مجموعه وسیعی از خدمات را برنامه ریزی، هماهنگی و هدایت می کنند تا سازمان بتواند به صورت موثری کارکند. او وظایف گسترده و وسیعی را بر عهده دارد. مدیر امور اداری بر رعایت شدن استانداردها و قوانین در قراردادهای سازمان نظارت دارد. او الگوهای مصرف انرژی، استفاده از فن آوری و تجهیزات اداری را کنترل می کند مثلا ممکن است برای خرید تجهیزات و وسایل جدید برای کاهش هزینه های انرژی و یا تعمیر و نگهداری یا جایگزینی آینده تجهیزاتی مانند کامپیوتر برنامه ریزی کند. کار این مدیر در میزان بهره وری و رضایت کارکنان موثر است. بخشی از وظایف مدیر امور اداری مربوط به کارکنان می باشد از جمله انجام امور استخدامی، موارد داخل سازمانی مانند ترفیع، جابجایی و..، اجرای دستورالعمل ها و آیین نامه های استخدامی، ارزشیابی عملکرد کارکنان، امور رفاهی و... مدیر امور اداری در بسیاری سازمان ها و شرکت ها مسئولیت اجرای مناقصه ها و مزایده ها را برعهده داشته و بر امور انبارداری، نحوه نگهداری و ایمنی کالاها، تهیه کالاها و تجهیزات مورد نیاز، امور مربوط به خدمات عمومی مانند برگزاری جلسات و همایش ها نظارت دارد. مدیر امور اداری در ساعات اداری معمول مشغول به کار بوده و عمده وقت کاری خود را در داخل سازمان یا شرکت می گذراند. وظایف مدیر امور اداری
بدین منظور و جهت تسریع در انجام امور دفتری و عدم اشتغال مدیران به امور کم اهمیت تر و پرداختن به امور مهمه و تنظیم روابط مدیران با موضوعات متفاوت تربیت مدیران دفتر متبحر و متخصص ضروری می نماید. از این رو رشته مدیریت امور دفتری با هدف تربیت مدیرانی کاردان و مجرب با تواناییهای لازم برای مدیریت و آشنایی با فنونی چون ماشین نویسی، کاربرد ماشینهای اداری، ماشینهای حساب، کامپیوتر و ... تاسیس شده است. فارغ التحصیلان رشته مذکور از این مزیت عمده برخوردارند که علاوه بر آشنایی با فنون فوق و اصول مدیریت ، راههای صحیح برخورد با ارباب رجوع را آموخته و موجبات انجام سریع و صحیح امور مردم را فراهم خواهند کرد. پس به طور کلی برنامه این دوره به نحوی تنظیم شده است که اهداف زیر هماهنگ با یکدیگر تامین گردد: 1- تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی و عمل به مبانی و اصول اخلاقی قادر به مدیریت صحیح و عملی دفاتر بزرگ و عظیم اداری، شرکتهای تجاری و بازرگانی و ... باشند. 2- تربیت کاردانانی که از طریق آشنایی با اصول و مبانی مدیریت اداری بتوانند در راه تحول نظام اداری و تقلیل بروکراسی کاذب به مفهوم کاغذ بازی های بی مورد نقش عمده و اساسی ایفا کنند. 3- ایجاد جو تفاهم و پیوند بین مردم و مدیران به گونه ای که نهایت رعایت وقت مردم و مدیران بشود. 4- فراهم آوردن زمینه هماهنگی و تفاهم در مدیریت قسمتهای مختلف اداره، موسسه، سازمان و ... 5- تامین بنیه علمی لازم برای ادامه تحصیلات و کسب تخصص در سطوح بالاتر در داخل و خارج از کشور
صنعت و بازارکار
فارغ التحصیلان این رشته همانطور که از اسم آن مشخص است به امور دفترداری و منشیگری مشغول می شوند و به اعتبار محلی که در آن کار می کنند شرح وظایف مختلفی برایشان تعریف می شود که همگی آنها در راستای وظایف یک منشی می باشد.